hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > قم| هیچ اعتباری از استان به مطالعات منابع طبیعی اختصاص داده نشده

قم| هیچ اعتباری از استان به مطالعات منابع طبیعی اختصاص داده نشده

رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با تاکید بر اینکه اجرای پروژه بدون مطالعه خسارات جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد، گفت: طی سال‌های اخیر هر اعتباری برای مطالعات پروژه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری جذب شده از محل اعتبارات ملی و صندوق توسعه ملی بوده است و از منابع استانی هیچ اعتباری برای حوزه مطالعات اختصاص داده نشده است.

به گزارش رویداد ایران_قم،حسین سهل‌آبادی طی گفت‌وگویی با اشاره به رسالت‌های اداره مهندسی و مطالعات اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم اظهار کرد: این مجموعه به دنبال این است، تا عملیات‌ها و پروژه‌های مختلف در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری را به صورت کارشناسی‌شده و بر اساس مطالعات از پیش انجام شده دنبال شود.

وی با تاکید بر اینکه اجرای پروژه‌ها بدون مطالعات قبلی خسارت‌های جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت، اضافه کرد: تاکنون مطالعات تفصیلی 80 درصد مساحت استان انجام شده و اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری تلاش کرده است تا پروژه‌های خود را بر اساس این مطالعات در دستور کار قرار دهد.

رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم خاطرنشان کرد: این اداره برای انجام مطالعات خود از ظرفیت کارشناسان متخصص بهره‌مند می‌شود و در این راستا مطالعات را در قالب پروژه‌های مختلف با استفاده از بستر مناقصه به مشاوران واگذار می‌کند.

وی با بیان اینکه در انجام مطالعات رسالت نظارتی اداره مهندسی و مطالعات همیشه مورد توجه بوده است، مطرح کرد: روند پروژه‌های مطالعاتی بدین صورت است که بعد از تعیین اعتبار موضوع مشاوره به امور قراردادهای اداره‌کل منابع طبیعی اعلام می‌شود و با فراهم‌سازی زمینه‌های مورد نیاز مناقصه‌ها برگزار و مشاورین انتخاب می‌شوند.

سهل‌آبادی ادامه داد: تاکنون سعی کرده‌ایم از مشاوران بومی برای انجام مطالعات تفصیلی در عرصه‌های استان قم استفاده کنیم، هر چند در استان قم با محدودیت‌های خاصی روبرو هستیم و فقط دو مهندس مشاور مرتبط با این حوزه داریم و گاهی مجبور می‌شویم از سایر مشاوران کشور به ویژه تهرانی‌ها و اصفهانی‌ها استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ارزیابی عملکرد مشاوران و جمع‌بندی مطالعات با محوریت اداره مهندسی و مطالعات دنبال می‌شود، گفت: این اداره در عرصه اجرا نیز در کنار دیگر ادارات اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری قرار دارد و در صورت نیاز همیاری‌های لازم را خواهد داشت.

سهل‌آبادی ارزیابی و اثربخشی اجرای عملیات آبخیزداری را یکی دیگر از رسالت‌های اداره مهندسی مطالعات دانست و افزود: اکنون در این راستا اقدامات اولیه برداشته شده و امیدواریم با افزایش اعتبارات بتوانیم شاهد مطالعات ویژه‌تری باشیم.

وی تصریح کرد: دو قرارداد با 205 میلیون و 900 هزار تومان اعتبار با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی در سال 98 منعقد کرده‌ایم تا اثربخشی عملیات آبخیزداری در حوضه‌های فوجرد و بالادست پردیسان با 48 هزار و 962 هکتار مساحت را مورد بررسی قرار دهیم.

رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم عنوان کرد: اگر طی چند سال اخیر اقدامات آبخیزداری در حوضه بالادست پردیسان اجرا نشده بود، اکنون خسارت‌های سنگینی به شهر قم و به ویژه پردیسان وارد می‌شد.

وی با اشاره به اینکه اداره مهندسی و مطالعات در سال گذشته در قالب سه قرارداد با مهندسین مشاور توانسته 39 هزار و 43 هکتار از مساحت استان را مورد مطالعه قرار دهد، گفت: این قراردادها در زیر حوضه‌های دولت آباد از حوزه قمرود، قره‌سو حوزه زواریان، فردو از حوزه کهک کبار با مبلغی نزدیک به 270 میلیون تومان دنبال شده که این مبلغ از محل اعتبارات صندوق توسعه تامین شده است.

سهل‌آبادی افزود: در سال جاری نیز حوضه‌های پیشنهادی ما چهار زیر حوضه از حوضه‌های زواریان و قمرود با 32 هزار و 620 هکتار مساحت و مبلغ پیشنهادی 650 میلیون تومان است.

وی با تاکید بر اینکه منابع طبیعی بدون مطالعه نمی‌تواند در هیچ بخش و منطقه‌ای اجرای پروژه داشته باشد، گفت: علت اجرایی نشدن پروژه در منطقه جاده اراک همین موضوع بوده است اما جاده اراک در زیرحوضه‌های مورد مطالعه امسال مورد توجه قرار گرفته است. 

سهل‌آبادی با بیان اینکه در منطقه کوه یزدان نیز منابع طبیعی به دنبال انجام مطالعات است، گفت: اجرای پروژه آبخیزداری در این منطقه مورد تاکید مدیریت بحران استان است.

وی با توجه به اینکه مغز متفکر یک سازمان مجموعه مهندسی مطالعات است، گفت: در استان قم طی این سال‌ها ریالی اعتبار از سوی استان برای مطالعه پروژه‌ها اختصاص نیافته است و تاکنون هر اعتباری جذب شده از محل اعتبارات ملی و صندوق توسعه ملی بوده است و استان هیچ اعتباری برای مطالعات طرح های آبخیزداری و بیابانی اختصاص نداده است.

سهل‌آبادی تصریح کرد: متاسفانه در سطح استان و کشور آنچنان که باید و شاید به حوزه مطالعات توجه نمی‌شود درحالی‌که ما برای انجام هر کاری باید مطالعات مصوب و کارشناسی شده داشته باشیم.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد